Ränneslättsturen ja tack!

Vilka veckor det har varit, 24 tim per dygn är för lite. Tiden har fullkomligt runnit iväg likt hjulen i skyttegravarna på Ränneslättsturen. Men nu ska jag samla mig och sammanfatta vad jag tyckte om Ränneslättsturen.  Och om den tycker jag mycket!

På torsdagskvällen eller snarare natten kom vi in rullande till Eksjö som förresten är en mycket gullig liten stad i dagsljus. Eksjö Camping och Ränneslättsturen var målet för helgen, kan klart rekommendera denna mysig och välskötta camping. Inte blev det sämre av att den låg väldigt nära starten för Ränneslättsturen, sista delen av banan går till och med förbi campingen, så bra.

På fredagsmorgonen steg jag upp tidigt, tog en promenad längs med vattnet och chockade kroppen och mig själv med ett morgondopp, ojoj. Efter den chocken kröp jag ner i sängen igen och somnade om för att senare vakna upp pigg och glad redo för att reka banan lite. Vi hade bestämt oss för att köra den delen av loppet som bla består av stigar i och runt skyttegravarna och där man har möjlighet att välja spår,lätt eller svårt. Efter lite fel körning hit och dit kom vi fram och kunde börja rulla runt på super roliga och jättefina stigar. Man kan inte annat än att bli glad när man får möjlighet att trampa runt i detta virrvarr av stigar som så klart var bra pilade för helgen också. Några timmar senare och mycket nöjda med dagen mtbtur cyklade vi till Stora torget för att ta en fika på Lennarts Konditori , gissa om det var smaskigt. Till lördagens benväckarpass hittade vi nya eller för oss nya roliga stigar ,hur lyxigt som helst att ha så bra mtb möjligheter centralt. När benen var färdig väckta blev det till att hämta nummerlapparna och kolla starten där vi damer skulle få en egen fålla,toppen! Sen skulle jag träffa Pauli på 8848 för att prata lite och bestämma när det passade att ta lite foton.

Foto Pauli Ärje

Japp, så var det söndag och då dax för Ränneslättsturen!

Vi damer skulle som sagt få en egen startfålla och det var ju bra men vips när banden försvann och starten skulle gå då var vi i en klump med alla herrar igen. När starten gick och vi rullade iväg genom stan så var det trångt om saligheten som vanligt och det gällde att hålla tungan rätt i munnen för sakta går det inte och man vill inte gå i backen. Efter ett litet tag kom vi in på grusvägar och då blev det så dammigt så man såg knappt cyklisten framför, väldigt otäckt. Tyvärr så var det en tjej framför mig som körde omkull för en stor pinne for in i hennes hjul vilket ledde till att jag körde in i henne, fy så hemskt när det händer. Hon sa att hon inte var skadad och jag hoppas verkligen att det var så för det såg inte bra ut när hon gick i backen. Jag själv kände mig ganska skakis men var glad att jag och min cykel var hela så att vi kunde fortsätta.

Det var varmt, dammigt och jobbigt men jag tyckte och tycker att det är såååå kul med den delen av loppet där det är slingriga stigar upp och ner och hit och dit och det går att välja lite svårare spår för det ger mig energi och positiva kickar. Vet inte vad som hände eller när det hände men helt plötsligt tog energin bara slut och jag kom knappt framåt kändes det som, jag trampade och trampade och inget hände , enligt mig. Jag blev till och med lite små grinig  på vissa herrar som  klämde sig förbi där det inte fanns plats och jag blev tvungen att bromsa, fatta hur kul är det när man är jätte slut.  Efter skidstugan med typ 2 mil kvar tror jag, så var det massa uppför (eller?)  men just uppför brukar annars inte vara något större problem för mig men då var det tydligen tankat med fel bränsle i benen för det gick ju väldigt långsamt och segt.

Ja ja, nog gnällt nu för det vore väl sjutton om man inte skulle bli trött av att köra nästan 8 mil mtb. Jag fick lite ny energi mot slutet av de gel jag klämt och tankarna på att snart vara framme fick mig till och med att öka farten och lägga på en långspurt in mot MÅL.  Galet dammig,trött och glad kom jag in i mål som 6e dam i elit så lite framåt gick det ju kanske trots allt.

Hur trött jag än är och blir så gillar jag Ränneslättsturen och det är ett lopp jag gärna kör igen. :)

Nu ska jag ha lite välbehövd semester och njuta av myscykling i fjällen så nästa gång vi ses är på Engelbrektsturen . För du kommer väl på den?