Tävlingsrapport Billingeracet Erik Å

Halloj!

Nu är Långloppscupen igång på riktigt! Deltävling ett, Billingeracet i Skövde skulle köras. Vi i Vostroblock Evolite Cycling som är Falu-baserade åkte gemensamt ner till Skövde vid 07:30 på fredag morgon för att möta upp övriga teamet efter lunch för gemensamt genomkörning av loop 1 och sedan avslutningsbacken innan målgång.
Det var som vanligt riktigt fint väder, över 20°c varmt vilket man inte riktigt är van vid ännu. Vi rullade ut på första loopen, som var ganska samma bansträckning som förra året. Starten uppe på Billingen, en hård start fram till första stigen som kom efter bara 3 minuter innan det växelvis går på stigar och växelvis motionsspår. De hade byggt mycket stigar, grusat och gjort massor av flowleder över hela Billingeberget och dessa utnyttjades under första loopen. Mycket var samma som förra året, men det var en del nya partier och nybyggda stigar där underlaget inte riktigt hade satt sig ännu, vilket gjorde att det kunde vara ett väldigt halt lager grus/makadam högst upp på stigen.

Det var ett par fler partier som var annorlunda än förra året, annars var det mesta sig likt. Vill ni börja med att läsa förra årets tävlingsrapport kan ni läsa den HÄR!

Vi avslutade passet med att köra bort och köra sista backen. Tryckte på uppför och tyckte kroppen svarade rätt bra.

Jag och min mor, tillsammans med Casper Johansson fick bo hemma hos familjen Zälle som bor strax utanför Skövde, vilket var väldigt trevligt med god mat.

Tävlingen:

Vi hade sen start, 11:30. Starten var en hel timme efter damernas vilket var väldigt bra tycker jag. Damtävlingen får göra sitt och vi gör vårt och det var ytterst få damer som vi kom ikapp och behövde passera. Solen sken varmt på himlen. Rullade mot starten strax efter 11 och ser att folk redan börjat lägga in cyklarna längst fram i den tighta startfållan. Jag tvingas ställa mig i andra led då det bara var 8 stycken i bredd. Som tur var stod Andreas Ringvall i ledet framför mig och han erbjöd sig att byta plats. Starten var väldigt kritisk då det inte var någon masterstart och endast knappt tre minuter till första stigen, där egentligen hela racet kan avgöras om man hamnar för långt bak. Tycker att en bättre lösning borde gå att hitta. Det är orimligt att behöva ställa sig i startfållan en halvtimme innan start och att det är "först till kvarn". Borde gå att ranka efter fjolårets totalcup första deltävlingen, sedan totalen från året. Det kan inte vara svårt att lösa.

Nåväl, starten gick och det blev en XCO-start iväg. Kom iväg bra med mitt enda fokus att vara topp 5 in på första stigen.

FOTO: CYKELKANALEN.SE

In på första stigen tror jag att jag låg runt placering 7 vilket var bra. Kunde återhämta mig något på stigen innan vi kom ut på motionsspåren. Första 10 minuterna gick väldigt hårt och det var Casper som var uppe och körde. Jag hade 13 toppar på >5 sek över 750w första 15 minuterna vilket i princip är en gång i minuten. Sådant är väldigt energikrävande och slitsamt. Vid ett tillfälle gled jag längre ned i fältet in på en stig och det sprack av lite framför Richard Larsén på en byggd flowstig. Efter stigen fick jag ta mig förvi Viktor Henrysson, Filip Mård och Larsén för att sedan ansluta till gruppen framför igen på nästa stig. Jag kunde hålla mig i närheten av David hela tiden. Minns jag rätt var det Casper, Axel, Wengan, Olars, David & Hugo Sandin framför nu. Tempot började sätta sig lite och när vi kom ned på banvallen gick det riktigt hårt första 30 sekunderna, innan Axel vek åt sidan och David och Casper kom fram till tät och lade sig i bredd och saktade ned ordentligt. Det packades ihop ordentligt bakifrån och man kunde inte avancera någonting. Här var det bara att spinna ur benen och inta gel och sportdryck.
Alla visste att det skulle vara en kritisk punkt när vi vek av banvallen igen. Där var en skarp högersväng upp på en grusväg i drygt 10 sekunder sedan in på en nybyggd stig. Det var en riktigt jobbig, sugande stig som inte satt sig ännu och det kändes som man cyklade i sirap. Kom ut från stigen, pustade ut två andetag innan Filip Mård satte in en hård fartökning och fick en lucka i nästa backe. Filip fick några meters lucka till oss övriga och höll det fram in till nästa backe, som skulle ta oss upp på Billinge-området igen. Där gick det riktigt hårt för att försöka hämta in Filip, och jag och Hugo Sandin får slita hårt någon meter bakom för att gå ikapp.

När vi kommer in på hjul igen försöker jag dricka lite och sedan avancera upp lite i klungan för att ta en bättre position när vi kommer in på de byggda flowstigarna innan och kring varvning. Vid varvning hade tätklungan splittrats upp en aning och jag fick langning av min mor. Hon var inte riktigt med på att vi skulle dyka upp så tätt inpå varann, David och jag, så hon hann inte få fram min flaska så hon höll fram Andrés. Det spelar ju ingen roll egentligen, bortsett från att han hade flädersmak på sin sportdryck. Jag avskyr fläder. Det var svårare än vanligt att få i sig sportdrycken i det läget...

In på loop 2 gasade Casper på rejält i täten ut från stigar och i korta, branta backar, vilket gjorde en gummibandseffekt. Bitvis var det otroligt hårt att gå med och täppa små luckor när man ligger runt placering 5-10. När det lugnade ned sig lite på motionsspåren på andra loopen kom en grupp ikapp igen med Richard Larsén, Noel Olsson, Hugo Porath, Isak Fjordell-Nordin och Viktor Henrysson. Nu var vi 12 stycken i tätgruppen vilket jag tyckte var riktigt konstigt, då det gått stenhårt överallt förutom på banvallen. Gummibandseffekten på stigar och i igångdrag borde ha gjort sig av med fler.
Det var fortsatt Casper som stod för de flesta fartökningarna och hårdkörningen vilket jag inte riktigt förstod varför. När stigarna var avklarade är loop 2 väldigt lättåkt på grusvägar och motionsspår, vilket bidrar till en hög snitthastighet. Där tillfälle gavs så kunde vi gå runt och hjälpas åt men alla ville ändå hålla sig långt fram när vi viker av in på stigar igen.

In till Billingeområdet igen för att gå ut på tredje och sista loopen, och få en ny flaska sportdryck var vi fortsatt 12 stycken i förstagruppen. Jag lyckades få min egen flaska nu och slapp flädersmaken som tur var, trots att jag hade tvingat i mig det mesta av den. Den tredje loopen, "Rydslingan" är nog den bästa delen av hela långloppscupen (nu när Långa Lugnet inte går längre...). Otroligt fin cykling där. I inledningen av loop 3 kommer vi ut och kör en sväng på asfalterade Lerdalavägen. Passar på att ta en gel till där och dricka en skvätt. Känner mig inte fräsch, all hårdkörning första timmen har satt sina spår. Men då var känslan inte toppen från start heller, kände mig trött och hade dålig återhämtning. Så det bådar gott framöver.
På Lerdalavägen sätter Larsén in en fartökning och vill vara först in på surhålsstigen som går jämte vägen. På stigen blir det stopp i ett lerhål när Casper kör in i David på något vänster, Hugo Sandin och jag tvingas stanna. Jag bestämmer mig där att hoppa av och springa igenom resten. Tappar inte så mycket på det, men det blir en lucka framför Hugo och jag har ett par meter fram till honom när Larsén gasar på ut från stigen på "the pothole express"-grusvägen. Jag viker åt sidan när jag försöker gå med Sandin och Porath hjälper mig ikapp honom och sedan kör Sandin så starkt att vi går ikapp dem.

Här vet jag precis vad jag ska göra. Tar mig sakta men säkert fram i klungan så att jag är längst fram när det börjar luta nedåt. Här har jag tidigare år fått luckor och vet exakt vad som kommer. Trycker ned droppern och öppnar dämparna. I år var det otroligt mycket sprängsten i backen så det var svårt att hålla cykeln rak. Kom plötsligt att tänka på när Fredrik Ericsson vann Birkebeinerittet i Norge 2013 på ett heroiskt sett: https://www.youtube.com/watch?v=kw7iTCNEInA.
Det blev små luckor i nedförsbacken och sedan gick banan rakt över vägen och in på en stig. Här tryckte jag på lite för att hålla pressen på de bakom, och nedför vitsippebacken. Hade inte något kanonbra flyt nedför vitsippebacken men jag fortsatte trycka på ut genom kommande bostadsområde och nästa nedförsbacke. Här spricker det av lite men jag tror att det återansluts igen när vi kommer ut på grusvägen och sedan kör över åkern längs Mariestadsvägen. Alla passade på att dricka och inta energi för nu var det dags för tredje langning och sedan Rydslingan där majoriteten av tiden körs på fin och lättåkt stigar med korta partier med grusvägar.
In på Rydslingan och låg inledningsvis lite för långt bak. Som tur var, var farten hög men inte jättehög. Kunde ligga bakom och spara mig en hel del och när tillfälle gavs kunde jag avancera fram på en grusväg fram till fjärde hjul bakom Wengan, Axel och Hugo Sandin. Wengan tryckte på bitvis men jag kände aldrig att det var några problem. Tog mig förbi Hugo och lade mig på tredje hjul bekvämt. Jag älskar Rydslingan, otroligt bra mountainbikecykling! Bra flow, lättåkt och lätt att gå med på hjul.
Efter ett tag gick Axel upp och höjde farten rätt rejält, men det blev inte så långvarigt då han någon minut senare vek åt sidan med kramp. Wengan fortsatte hålla tempot högt och vi såg att det spruckit av, och att Casper, Filip och David var några meter längre bakom än vad man bekvämt släpper. I ärlighetens namn såg jag bara att Casper och Mård hade lite problem att gå med, så jag gick fram och körde lite. Men jag körde inte tillräckligt hårt eller länge för att det skulle spricka av mer. Vi kom ut till sista langningen igen och jag tog en ny flaska sportdryck och vatten att dricka och hälla över mig. Försökte hetsa Wengan lite till att köra när det började bli småluckor men jag vet inte om han hade krafter nog att fullfölja en längre fartökning på stigarna.

När vi närmade oss slutet av Rydslingan gick Olars fram och körde hårt på stigarna. Det var bra men kom lite för sent, för när vi kom ut på cykelbanan för att ta oss under mariestadsvägen och in mot Karstorp och vidare mot sista backen så var vi fortfarande 7 stycken i tätgruppen. Visste att det skulle bli hårt för mig att klara av detta, då jag inte känner att en 6-7minuter w/kg-test är till min fördel. David kommer upp jämsides med mig och signalerar att han i stort sett är avrättad, vilket inte heller var bra. Försökte ställa mig in på att mentalt slita som ett djur uppför backen för att gå med.
In mot bostadsområdet, över gräsmattan som kändes riktigt sugande, och in sista biten genom bostadsområdet, innan vi kom fram till botten av "hästbacken". Då hade vi redan klättrat uppför i drygt 2 minuter. I botten av hästbacken sätter Wengan på farthållaren på höga watt. David skriker till och jag kollar bak när han tvingas parkera med kramp. Casper släpper också direkt. Nu är det Wengan, Hugo Sandin, Filip Mård, Anton Olars och jag kvar. Jag känner dock att det går för hårt. Vad jag än gör så växer det framåt sakta men säkert. Wengan glider sakta ifrån medan övriga tre sakta glider ifrån mig. Det växer inte fort och det är det som är mest plågsamt att se. Jag gör allt för att återansluta men det går inte. Kikar bak och ser Casper ganska långt bakom mig vilket var ett lugnande tecken. När vi viker av vänster och backen flackar av lite innan vi kommer ut på asfaltsdelen känner jag att det är åtminstone en femteplats i bagaget. Om ingen av de framför helt knäcks de sista 2 kilometerna.
Kommer ut på asfalten och ser att trion framför fortfarande håller ihop hyfsat, med Wengan några sekunder framför. Kollar bak en gång till och ser ingen. Jag kör på hårt och ungefär halvvägs in i asfaltsbacken hör jag Johan Norén, som stod vid sidan av, ropa "kom igen nu Richard!". Det ilade längs ryggraden och jag fick en sjuk deja vú från ifjol då jag heller inte sett skymten av Richard sista timmen, för att sedan se honom komma som en raket på asfalten sista backen. (Här kan ni läsa det)Jag kunde dock öka några watt och hålla undan till toppen, vek av in i skogen och nu kände jag att han inte skulle kunna komma ikapp, om jag inte gjorde något misstag. Jag kör på hårt och har fint flyt på stigarna och kan komma in på upploppet några sekunder efter Hugo Sandin och blir 5:a.

Är lite vemodig nu efteråt för det känns som om jag inte riktigt tog tillfälle till mig att utnyttja mina styrkor och köra hårdare och längre på stigarna i Ryd. Det är i dagsläget min enda chans att lyckas på denna bana, när de har avslutande kilometer som de har. Behöver bli av med fler och/eller trötta ut dem mer den sista timmen i Ryd. Men det är inget att hänga läpp för i efterhand. Känner även att både uthålligheten och motivationen finns där, och att om det skulle krävas kunna prestera över 2 timmar längre tävlingstid vilket är det jag i år siktar mot på de internationella tävlingarna.

SAMTLIGA FOTO ÄR TAGNA AV CYKELKANALEN.SE. SE OM DU FASTNADE PÅ BILD HÄR: https://cykelkanalen.se/bilder-billingeracet-2024/