Bakslag inför Bockstensturen...

Hej!

Bara ett par dagar kvar till årets sista deltävling i Långloppscupen, tillika XCM-SM nere i Varberg, Bockstensturen. De har i år lagt om banan helt, kortat ned från 98 till 90 kilometer, lagt på mer stig och ett par hundra höjdmeter till. Det låter riktigt lovande!

I år startar vi och går i mål ute i Åkulla, och inte inne vid Varbergs fästning. Jag tror det kan bli bra.

Efter att ha haft en väldigt bra säsong med en genomgående hög nivå var mina förhoppningar och förväntningar höga på detta lopp. Ett hårt och långt lopp med mycket stig passar min karaktär som handen i handsken med chans att vinna.

Efter VM i Skottland i början av augusti, som jag är otroligt nöjd med, kom jag hem dragandes med en bakterieinfektion i magtarm-kanalen. Allt jag åt första dagarna rann rakt igenom mig, och när på onsdagen mellan VM och Cykelvasan cyklade igenom Vasan kände jag mig otroligt trött och orkeslös, speciellt efter ett par timmar. Kom till Mora och på natten till torsdagen hade jag feber och frossa. Var uppe på toaletten flera gånger och växelvis frös och svettades.

Jag fick kasta in handduken för Cykelvasasprinten under fredagen tyvärr. Istället åkte jag in till Mora Lasarett där de tog blodprover, blodtryck, avföringsprov, kissprov, scannade kissblåsan och gav mig vätskedropp. De konstaterade feber, infektion i magtarm-kanalen samt dehydrerad. Var kvar ett par timmar innan jag kunde åka hem. Fick uppmaningen att endast inta flytande föda ett par dagar framöver. Missade dessvärre även Cykelvasan och fick se på festen live på SVT istället.

På tisdagen 15/8 kände jag mig tillräckligt återhämtad för att dra igång träningen igen. Hade kunnat äta ett par dagar då och mådde betydligt bättre. Jag satte direkt igång med värmeträning för att ta nacksving och försöka boosta upp formen igen. Var dock återhållsam inledningsvis då jag varit lite dehydrerad. Kändes dock ganska bra ganska snabbt så jag ökade på värmebelastningen och träningsbelastningen. Fick 12 dagar med bra träning.

I söndags 27/8 körde jag SWE-CUP i Sigtuna. Hade överlag en bra känsla med bra fart och kunde lite överraskande ta hem andraplatsen efter Axel Lindh. Min första pallplats i SWE-CUP XCO vilket var väldigt kul. Något mindre roligt var dock att jag under varv 3/6 la mig på backen, i låg fart. Tog emot mig med handen och knät men var snabbt uppe. Inledningsvis gjorde det riktigt ont i knät och såg, trots leran, att det blödde. Jag kunde dock fortsätta andra halvan av racet och göra det bra. Efter målgång gjorde tävlingsläkaren rent ordentligt med natriumklorid och limmade sedan ihop jacket, som var rätt djupt. Plåstrades om men inte så mycket mer med det. Körde hem, men väl hemma skrev jag med en kompis som är läkare. Han tyckte att jag skulle åka in till akuten för att få det sytt.

Åkte in till akuten vid 23 på söndagkvällen och blev mottagen väldigt bra. Sjuksköterskan sa att det var fint limmat och att det var lång kö, så skulle bli kvar hela natten. Han föreslog att jag skulle hem och sedan ringa VC på morgonen.

I måndags kunde jag gå, men inte mycket mer med det. Cykla gick absolut inte, gjorde på tok för ont i knät och ville inte att limmet i såret skulle släppa. Samma sak på tisdagen. Jacket är dessvärre precis över patellasenan så det är väldigt svårt att böja på benet. Men jag kunde ju inte vara hemma och rulla tummarna, så jag gick ner till velodromen och ställde mig och körde lite intervaller i stakmaskin istället. Bastade även. Onsdagen var det aningen bättre och jag gick ner till velodromen igen för att testa om jag ens kunde trampa runt benet inne på trainern. Det var på håret att jag kunde trampa ordentligt och det tog nog 10-15 minuter på bara 50w innan det var relativt bekvämt. Kunde öka belastningen en aning till runt 120w och hoppet för att kunna starta nere i Varberg på lördag steg, från att tro att det skulle vara helt omöjligt ett dygn tidigare.

Idag, torsdag, har det cyklats lite till. Det är fortfarande inte helt lätt med att trampa normalt och det stramar runt såret. Men jag ska ner till Varberg och starta och göra mitt allra bästa, trots senaste månadens återkommande käftsmällar. Mitt mål för helgen är att behålla min pallplats i totala långloppscupen. Ett eventuellt resultat på SM får bli en bonus.