Långloppsbloggen

Under säsongen tar vi hjälp av fem långloppsdeltagare här på Långloppsbloggen. I år är det Hanna Näslund, Linda Tufvesson, Ingrid Kjellström, Cassandra Öhman och Erik Åkesson som kommer att dela med sig av säsongens upplevelser.

• Du får inte dumpa mig, 2020

Jag trodde att vi hade något på G, säsongen 2020 och jag. Vi började flirta med varandra redan under hösten 2019, när tankarna om mitt nya team (T...

• NU RESER VI OSS UPP, BORSTAR SKITEN FRÅN AXLARNA OCH HJÄLPS ÅT

From Billingen with love! Så löd rubriken efter förra årets säsongspremiär på Billingen. Sitter här och har precis tagit del av den nyhet som vi all...

• Ibland är jag tyst, sen skriver jag två halvtaskiga blogginlägg

Ibland är det svårt att veta vad man skall skriva. Just nu är det så. I ett par veckor nu har jag gått och filat på flera olika blogginlägg. Det för...

• Säsongsbloggare – Hanna Näslund

Hallå! Jag heter Hanna Näslund och jag älskar att cykla i skogen. Att hoppa runt på stenar och rötter, försöka sladda i en skarp kurva och att se na...

• Säsongsbloggare – Linda Tufvesson

Hej på er! För en del av er så är jag ett nytt ansikte medan några av er kanske har följt min framfart i Långloppscupen de senaste åren. Jag heter L...

• Säsongsbloggare – Ingrid Kjellström

Hej! Jag heter Ingrid Kjellström och började cykla sent i livet men blev snabbt förälskad i sporten och de känslorna hänger i. Under de senaste sex ...

• Säsongsbloggare – Cassandra Öhman

Hej allihopa! Jag heter Cassandra, är 29 år gammal och älskar att cykla. Jag har inte synts till på särskilt många långlopp under tidigare år men n...

• Säsongsbloggare – Erik Åkesson

Hejsan! Erik Åkesson heter jag och har även i år fått möjlighet att blogga och skriva tävlingsrapporter åt Långloppscupen. Jag är 22 år och bor i Sv...

• Racerapport Hero Dubai

Det känns nästan overkligt att för mindre än ett dygn sedan befunnit sig i Dubai. Än mindre att jag körde riktigt UCI-ökenrace i värmen och fick mä...

• Teamträff - Behind the scenes

Helgens skitiga vinterkläder ligger i tvättmaskinen. Det är VM i cyclocross på TV och Henrik har slocknat i soffan bredvid mig. Själv är jag precis ...

• Mot 2020

År 2019 närmar sig sitt slut och jag måste erkänna att jag drar en lättnadens suck. Året har inte varit ett år som läggs till handlingarna som något...

• Abloc Winter Challenge

Halloj! Nu var det ett tag sedan sist. Livet flyter på snabbt och jag har redan avklarat halva min högskoleutbildning och vi ska hoppa in i 2020 om...

• Här kommer mina watt Ingrid

Tidigare i veckan läste jag Ingrids inlägg om watt. Att så många av oss håller så hårt i sina wattsiffror. Jag förstår ju inte heller det där. Mina ...

• Gör er röst hörd, nu har ni chansen

Varje år i oktober träffas Långloppscupens arrangörer i Motala. Ideellt arbetande funktionärer som gör sitt bästa för att ge oss fina arrangemang oc...

• Distanstrött och lycklig

Idag upptäckte Henrik och jag nya vägar. Efter att blivit tipsad av Lasse Strand om Pråmleden så lastade jag och Henrik cyklarna i bilen och begav o...

• Inte bara långloppscupen som är över - För min del

Det kommer bli en lugn höst, en mycket lugn höst alltså. Jag har äntligen fått ett svar på varför min kropp och min hjärna inte levererar som den al...

• 3:a på Bergslagsloppet!

Halloj! Klockan är 06:35 måndag morgon i ett regnigt Falun med kaffekoppen vid min sida. Igår kördes Bergslagsloppet i Ånnaboda, ett långlopp uta...

• Bockstensturen och punkt för årets Långloppscup!

Halloj! Hur fort har inte den här säsongen gått då? Helt sjukt. Att hela Långloppscupen redan är slut känns konstigt, men även skönt så man ...

• Rutinernas tid är här

I helgen smäller det. Sista deltävlingen i årets Långloppscup. Bockstensturen är ett riktigt kraftprov och har allt som jag älskar. Långt, hårt och ...

• Tävlingsrapport från Cykelvasan!

Halloj! Några dagar sen tävlingsrapport från Cykelvasan, på grund av några dagars husbilssemester i Lillehammer direkt efter loppet. Min vas...

• Cykelvasahelgen som Morabo

Cykellvasahelgen är över och med den så är det så mycket annat som är över med. Semestern till exempel. I morgon börjar jag jobba igen. Så sommaren...

• Vi skrev historia

När jag blir gammal ska jag berätta för mina barnbarn att jag var med det där året då damernas Cykelvasa skrev historia. För det gjorde vi. Vasalopp...

• Känslan när man passerar mållinjen

Jag drivs av att se vad kroppen klarar av. Att få testa sina gränser och göra sånt man tycker är roligt är för mig viktigare än själva placeringen ...

• AIM Challenge - som uppladdning för Cykelvasan

Augusti 2019, det var alltså då jag skulle pröva det här med multisport för första gången, i mix-klassen tillsammans med starka Isak. Det här var in...

• Finnmarksturen - som åskådare

Jo, det är klart att jag sitter här nu i efterhand, laddad med lite mental vila, och funderar om det var rätt att hoppa över Finnmarksturen. Jag öns...

• 9:a på Finnmarksturen och första U23:a på SM!

Halloj! Idag kördes Finnmarksturen i Ludvika. Cupens sjunde deltävling och året till ära även Svenska Mästerskapen i XCM. I och med att det vanka...

• Gud finns i Ludvika!

Vilken fantastiskt dag det blev. Helt lycklig av alla härliga intryck även om kroppen är tokslut. Känner mig helt frälst och jag verkligen älskar de...

• Jag är bra precis som jag är och provkörning av morgondagens bana

Tänk vad kroppen är fantastiskt ändå. Här sitter jag nu, dagen före Finnmarksturen, och är glad över att ha en kropp som levererar nästan oavsett va...

• Hetta och ny bana på Lilla Finnmarksturen

Som förälder till barn som vill köra en cykeltävling kan jag tycka att man har en viss skyldighet och ansvar att se till att förutsättningarna för b...

• Redo inför Långlopps-SM och Finnmarksturen!

Halloj! Lördag kväll, kvällen innan den sjunde deltävlingen i Långloppscupen tillika långlopps-SM i år. Banan är förlängd med ca 12 kilomete...

• Perfekta banförhållanden på Engelbrektsturen

Det fanns då inget mera att önska gällande banans förhållande i år. Inte ett dammkorn som virvlade från de många (och långa) grusvägarna. Hårda torr...

• Racerapport från Engelbrektsturen!

Halloj! Igår kördes redan deltävling 6/8 i årets Långloppscup i form av Engelbrektsturen i Norberg. Även detta nästan en hemmabana för mig d...

• Sju tuffa tävlingar på åtta dagar

Min hjärna kokar. Jag sitter i soffan och försöker formulera en packlista. Har kaffekoppen till höger och en dator med två fönster öppna till vänst...

• Dags för Engelbrektsturen imorgon!

Halloj! Imorgon är det dags för Engelbrektsturen i Norberg, en 70 km lång och väldigt snabb bana. Jag har en positiv känsla inför loppet och...

• Engelbrektsturen - plattaste loppet i cupen!

… eller platt och platt, enligt Strava så ligger den på ca 800 höjdmeter fördelat på nästan 7 mil, ungefär som Ränneslättsturen fast kortare och int...

• Tung dag på Mörksuggan...

Halloj. Åter en deltävling är till ändå, helt sjukt vad fort det går. 5/8 är nu avklarade och jag kan konstatera toppar och dalar under dessa täv...

• Hoppas de aldrig hittar Mörksuggan

...för det skulle betyda att det inte blir fler jaktturer va? Denna otroliga familjecykelhelg i Rättvik som lockar folk från när och fjärran, proffs...

• I glädje och sorg - racerapport från Mörksuggan

Det gör genuint ont i mig att man inte får till en bättre start på Mörksuggejakten. Jag vet faktiskt inte varför det ska behöva vara så här. Det på...

• Inför Mörksuggejakten!

Halloj! Imorgon är det dags för Mörksuggejakten i Rättvik. En tävling som jag kom 5:a på förra året, väldigt överraskande för mig själv då j...

• Med Ränneslättsturen i bagaget tar vi nya tag

I övermorgon är det dags för Mörksuggejakten, ett utav mina favoritlopp i cupen, men vi spolar tillbaka bandet lite och kollar lite på förra helgen ...

• Jakten på Mörksuggan - genomkörning av banan

Idag efter att ha utfodrat barnen med lunch styrde jag bilen mot Rättvik. Planen var att i distansfart cykla igenom hela banan inför söndag. Jag vil...

• Fiasko på Ränneslättsturen...

Halloj! Åter en helg fylld av långlopp är till ända och denna helg var det Eksjö och Ränneslättsturen som stod på agendan. Vi åkte ned till Eksjö...

• Racerapport och cykelgläde från fålla 10!

Det är med lättnad jag vänder blad och inser att det nu står juli i kalendern. Juni blev en månad jag helst glömmer, då livet kom emellan med besked...

• Revansch mot Ränneslättsturen?

Det var efter ränneslättsturen 2018 som jag började med slanglösa däck, så någonting bra kom det ur de tre punkteringar jag drabbades av första mile...

• Det blir inte alltid som man tänkt sig, men det kan bli ganska bra ändå

Ibland slår livet till som en fet käftsmäll och då kan man inte göra annat än att åka med. Jag skulle gå på långledigt i mitten av juni. En välbehöv...

• Tävlingsrapporter från Orsabajk´n och Gesunda MTB Challenge!

Halloj! Glad midsommar i efterhand. Min midsommar har spenderats i Mora med omnejd och vad passade då bättre än att tävla de närliggande täv...

• Utanför komforzonen på Borlänge Tour

Jag köpte min första MTB för fyra år sedan. Sen cykeln kom in i mitt liv så har den blivit mitt redskap för att få uppleva alla möjliga äventyr. Nya...

• (extremt) Långa Lugnet

Precis som jag misstänkte innan,.. bättre än jag var på Långa Lugnet 2018 kommer jag kanske aldrig bli. Men att jag skulle köra 26 minuter sämre i å...

• 5:a på Långa Lugnet!

Halloj! Här kommer en tävlingsrapport från deltävling 3 av Långloppscupen, nämligen hemmatävlingen Långa Lugnet. Med sina 62 kilometer är de...

• Every time she smiles

Inleder det här inlägget med ett riktigt Linda-leende. Det var mycket av den varan igår. Det är fantastiskt med den där Långloppscirkusen. Ingen v...

• Ett par dagar i lugnet och ro...

Jag kommer ihåg känslan jag hade efter långa lugnet förra året… Typ “bättre än så här, det blir jag aldrig”. Jag kom in 35 minuter efter eliten och ...

• 2:a på Ottarsloppet och inför Långa Lugnet

Halloj! Äntligen är jag tillbaka från penicillinkuren och på tävlingsbanan. Penicillinkuren tog slut kl 14 i onsdags och 25 timmar senare va...

• Långa Lugnet, nästan som hemmaplan eller?

Efter att ha spenderat veckan med att skölja näsan, tvätta öronen och försöka få rent leriga cykelkläder börjar kommande helg och nästa långlop...

• Kvällen efter dagen före...

Trött, tröttare, nästan död.. Började min måndag i morse med i alla fall, nästan, 4 timmar sömn i bagaget. Det blev en hetsig morgon då jag förutom...

• Tre akter på Lida - racerapport

Jag har hela veckan gått och känt att jag har en förkylning på gång. Fyra av fem barn hemma har haft feber och varit snoriga och även Henrik har kän...

• DNS på Lida Loop...

Halloj! Jag måste tyvärr meddela att det inte blir något Lida Loop för mig i år. Tråkigt, då det är en fin tävling med en grym bana. Anledni...

• Nu kopplar jag på pannbenet, det blir inget lidande på Lida

Till helgen smäller det. Då är det dags för årets andra tävling i Långloppscupen. Jag och Henrik kommer åka ner med husvagnen under lördagen. Att va...

• Tre Loopar i Lida!

Förra året tog jag mig igenom första loopen, i år tänker jag att jag ska köra alla tre! Det känns som att förutsättningarna för det är lite bättre i...

• Bra dag på Billingeracet!

Halloj! Välkomna tillbaka hit! Nu är premiären i Långloppscupen gjord och man kan säga att det var en fin, jobbig och hård dag i sadeln igår...

• Dagen efter Billingeracet - Still Smiling

Inga skrivna ord jag kommit över kan ge en rättvis bild om hur det verkligen är att cykla där i Skövdes skogar, inga bilder heller för den delen. D...