Racerapport från Engelbrektsturen!

Halloj!

Igår kördes redan deltävling 6/8 i årets Långloppscup i form av Engelbrektsturen i Norberg. Även detta nästan en hemmabana för mig då jag är uppväxt endast 5 mil därifrån och har tävlat på de stigarna nästan årligen sedan 10 års ålder när SM avgjordes där 2008.

Det är generellt en väldigt snabb och lättkörd bana med snabba och långa grusvägspartier och faktiskt en hel del stig. Sträckan mäter ca 66km och drygt 600 höjdmeter, så det är det snabbaste loppet i cupen med en vinnartid på 2:13h vilket jag personligen är i kortaste laget.

Starten sker i centrala Norberg och går sedan på banvallen i några kilometer innan vi kommer till Klackberg och tävlingen börjar på riktigt.

Det gick ovanligt lugnt längs banvallen jämfört med tidigare år, vilket oroade mig lite då jag låg på ca 5-6 hjul i högra ledet vilket är lite väl långt ned för det skulle bli hårdkörning i backarna kring Klackberg. Hårt blev det också när Serneke-killarna tillsammans med Erik Mattelin och Anders Solin sprutade grus uppför.

Foto: Cykelkanalen.se

Kunde ta några placeringar i första backen och det samlade ihop sig i nedförslöpan inför andra backen. Men i backe 2 sprack det upp ännu mer och Serneke trion fick lucka med Solin, Mattelin, Thyrén och Emil Lindgren den yngre. Vi i andraklungan jagade snart ikapp Lindgren JR och Thyrén och de slog följe.

Därefter var vi en stor andragrupp med mig, Limpan, Sparr, Ludvigsson, Lindgren, Thyrén, Öijer, Lagercrantz, Erik Zälle. Vi passerade först Solin som stod vid sidan av med mekaniska problem, sedan även Mattelin som även han hade något strul.

Dessvärre blev det inget vidare samarbete i klungan och Viktor Junell tillsammans med Tommy Hammarström lyckades ansluta bakifrån. Efter 23 kilometer kom vi till Fragg, där mamma och pappa stod med en ny flaska Enervit. Hörde då att vi var ca 40 sek bakom täten. Här någonstans hade jag en mindre svacka och låg långt bak i gruppen och slet för att gå med på stigarna och skidspåren. Men kunde återhämta mig hyfsat och började avancera uppåt igen för att ta förningar igen. Efter 30 kilometer vek vi av en grusväg och in på en stig som skulle ta oss tillbaka mot Klackberg och langning. Gick först in på stigen och försökte hålla farten uppe i skogen. Här hade de även ändrat bansträckningen till det bättre och dragit banan på en stig så man kom ut vid Hansdotterbacken, så det var nästan 4km ihållande fin stig! Körde på hela stigen i hopp om att någon skulle slita och släppa men alla höll sig kvar. Växlade över till Junell som drog upp farten ordentligt. Kunde gå bak och återhämta mig en del fram till nästa lite längre backe, Dansarbacken.

Inledningsvis gick det relativt lugnt uppför och vi passerade fler och fler damer som startade 30 min före oss. Men ungefär halvvägs upp tyckte jag att det gick för långsamt och gick ut och körde på lite hårdare, vi var fortfarande alldeles för många i andraklungan, trots en junior och en H30 och en H40. Men samtliga slet sig med och jag visste att nu var det egentligen bara en till jobbig backe att jobba med, väl efter den skulle det bli svårt att göra sig av med folk om de inte tröttnade helt.

Foto: Happyride.se

Backen, Håberget, kom efter 45 kilometer och jag gick först in i backen. Men märkte snabbt att flera ville ta i och jag själv inte var så stark som jag trodde. Jag, Zälle, Hammarström och Junell tappade mark fram till resterande i början av backen där det är som brantast. Halvvägs upp plattar det ut sig en aning och sedan lite snällare backe andra halvan. Hade kanske 20-30 meter fram och kände att jag kunde ta i mer när backen inte var lika brant längre och kunde gneta mig ikapp igen, med Zälle bakom mig. Sedan var det utför en lång stund innan nästa stig. Letade mig fram i fältet och gick in på stigen på fjärde hjul, bakom Thyrén, Lindgren och Viktor. Efter stigen började mina växlar hoppa så fort jag växlade och tog i, som om de hoppade över en kugg. Det kunde vara fullt rimligt då jag kört på mitt framdrev ett bra tag och det är dags att byta. Men ändå väldigt frustrerande då jag var tvungen att accelerera "långsamt" för att inte sabba något ännu mer.

Nu var det ju knappa 15-16 kilometer kvar när vi kom till Nordansjö för första gången. Dessa stigar är var väldigt familjär med då de flesta tävlingarna gått där i mina yngre dagar. Viktor höll farten uppe på stigarna och jag låg på fjärde eller femte hjul och åkte mest och nojade mig över kedjan och släppte små, onödiga luckor fram.

Så fort stigarna var över och vi kom ut på elljusspåren runt Nordansjö igen ville ingen dra och det lugnade ned sig ordentligt. Blev lite orolig då Junell och Hammarström som släppt inte kunde vara långt bakom och de ville jag inte ha ikapp igen. Tog mig fram och höjde farten en aning ända tills vi passerade Nordansjö igen med 5 kilometer kvar. Var ordentligt trött nu och på banvallen tillbaka mot Norberg gick inledningsvis ganska lugnt då alla lurpassade lite. Efter min förning med drygt 2 kilometer kvar gör Lagercrantz ett jätteryck och jag har plötsligt 10-15 meter fram. Kunde med nöd och näppe ansluta fram igen när vi gick ut på asfalten/cykelbanan igen och under vägen. Hann ta två djupa andetag innan jag försökte ta mig fram på vänster sida. Olyckligtvis gjorde Ludvigsson ett ryck just då i en vänstersväng, så jag var tvungen att gå på yttern runt Lagercrantz vilket gjorde att det blev ett par meter fram igen.

Nu var vi inne i Norberg igen och skulle bara runda kyrkan innan den korta spurtrakan. Hade fortsatt dryga 2-3 meter fram till Zälle som var framför mig och retligt nog lyckades jag inte närma mig. Kom in alltför långt bak på upploppet som Lindgren tog hem före Ludvigsson, Limpan, Thyrén, Zälle, mig, Sparr och Lagercrantz.

Foto: Cykelkanalen.se

9:a imål och 8:a i elit, 2 sekunder från 4:e platsen och 1:24 efter Emil Lindgren som vann. Klart godkänt lopp trots lite surt med att vara för långt bak i spurten. Klättrade till en åttonde-plats i totalen med ett missat lopp (Lida Loop) och ett megadåligt resultat (Ränneslätt) och ett dåligt (Mörksuggan).

Efter loppet började det regna lagom till jag skulle cykla de dryga 55 kilometerna hem, det blåste även motvind hela vägen så där fick jag in 1:45h träning till, efter det var jag lite trött.

Nu är det Finnmarksturen och SM nästa helg och det kommer bli stentufft med en 12 kilometer längre bana än tidigare, men jag är taggad och tror det kommer passa mig bra med lite längre tävlingstid!

Facebook: Erik Åkesson

Instagram: erik_akessson (3st s)