toppbilder_2023.jpg

Inför Ränneslättsturen 2019

Ranneslattsturen2018FotoPauliArje4.JPG

Efter ett längre (och kanske välbehövligt?) uppehåll så närmar vi återigen en deltävling i Mitsubishi MTB Challenge. Det är Ränneslättsturen i hjärtat av Småland som dukat upp ett härligt smörgåsbord med stigar och utmaningar för er härliga långloppscyklister.

Passande nog så kommer loppet helgen efter midsommar så även om man har ett tyngre träningsblock bakom sig är energidepåerna välfyllda. Och skulle det ändå tryta är Enervit självklart på plats innan loppet. Och självklart har vi frågat arrangören Eksjö CK om allt matnyttigt innan loppet för att ni ska få en optimal uppladdning till loppet.

Först och främst, hur ser årets bana ut?

- Förra årets torka gjorde att det blev otroligt dammigt i starten. Skulle det bli så i år kommer vi att vattna inledningen av banan. Som det ser ut nu visar prognosen lite bevattning från ovan som på beställning veckan före vilket är helt optimalt för oss. Och vi är i full färd med att fintrimma de sista delarna av banan så att underlaget är optimalt.

Ni har alltid många nyheter, var är viktigast att tänka på i år?

- I år har vi separat damtävling som startar klockan 09:50 (OBS! damstarten har vi haft preliminärt till kl 09.30. Den är alltså flyttad till 09.50!)Anledningen är att vi gjort förändringar i bansträckningen och vi har en korsning på banan som omöjliggjorde start tidigare. PM har rätta tider och information.

Vi kommer också att sprida motionsklasserna något mer för att minska trängsel i början av loppet.

Som alltid uppmanar vi att visa extra mycket hänsyn i starten då det där är trångt och ökar olycksrisken. Minst av allt vill man bryta loppet på grund av incidenter redan i starten.

Vi har också ett prova på lopp för barn från 5 år. Vilket är en enkel enkilometersbana runt start och målområdet. Målgång med medalj och någon annan liten belöning. Start cirka 09.30

 

Ranneslattsturen_2018_foto_Oscar_Ekstam_22.jpg
Skyttevärnen i Eksjö väntar er!

Vad har de som inte kört banan tidigare att vänta?

Här väntar en mycket uppskattad bana med 50% stigar, terrängspår och skogsvägar som ger hög fart och ”Flow”.

Sträckorna är fördelade på flera loopar som kommer in till två stora publikplatser utmed banan. 78 kilometers-banan börjar med grusvägar, skogsbilvägar och breda stigar på relativt bra mark, här går det undan. Så var snäll mot varandra, kommunicera och visa tecken när ni kryssar genom de små vägarna.

Sträckan från 20 kilometer till 50 kilometer har stor del stigar och kuperad terräng med vår uppskattade träningsbana efter andra energikontrollen. Efter det lite bebyggelse i utkanten av centrum innan man kommer fram till stadens skidanläggning med sista energikontrollen. Här fortsätter det med lite kuperad terräng för att sista milen övergå till lättare cykling. De kortare distanserna innehåller delar av den långa banan.

 

Finns det någon del av banan där man måste vara bra på något speciellt, och/eller vad är ert "coolaste hinder”?

- Nytt för i år är att vi här har utökat  med 1 kilometer nya stigar och en del lite lekfulla hinder.  Vi kommer tack vare det att kunna ta bort några kortare grusvägspartier i början av loppet.

Sedan tror vi att de flesta som cyklar hos oss tycker att vår permanenta träningsbana är den bästa delen. Här är det flera val av lätta och svårare spår som är uppmarkerade med olika markering. Det är härliga snabbåkta men krokiga stigar som går i blandad tallskog och lövträsskog. Den här delen är halvvägs in i loppet för de som kör 41 kilometers-banan och 78 kilometers-banan. För de som kör 21 kilometers-banan är det i början av loppet.

 

Vilken utsikt/upplevelse längs banan är värd att lyfta blicken för?

Efter andra energikontrollen är terrängen typisk för småländska höglandet, här passerar man många natursköna platser bl.a. Saxiska Schweiz som är en porlande bäck med små bergsklippor. Hur mycket ni hinner se beror mest på hur bråttom ni har.

 

Vad kan åskådare och anhöriga göra under loppet?

Vi har två officiella publikplatser på nära avstånd. Vid första publikplatsen ”Ränneslätt” kommer också första spurtpriset efter 21 kilometer för både dam och herr. Efter det kommer cyklisterna tillbaks efter drygt 40 kilometers cykling. På denna plats är det trafik ständigt.

Efter det beger man sig till Skidstugan. Där är spurtpris två efter cirka 57 kilometer och cyklisterna kör en kort loop på 2 kilometer innan man är tillbaks för energikontroll och lagningszon. Här kan man som publik få nygräddade frasiga våfflor i serveringen.
För att hitta till de olika platserna finns det kartor att ladda ner och vägen är skyltad med gulsvarta pilar mellan publikplatserna. Mer om det kan man läsa på vår hemsida.

Vi har en storbildsskärm vid start och mål som visar passeringen vid Skidstugan. Där visar vi också herrarna och damernas spurtpris vid Skidstugan.

Förra året ordnade vi hoppborg för de minsta, det blev en succé som återkommer i år. Barnen blev lyckliga och föräldrar som vill se tävlingen behövde inte oroa sig för att barnen tröttnade och ville åka hem, win-win,

”Ränneslättsturen cafe & grill” byter plats vid start och mål. Vi kommer nu att finnas direkt efter porten in i tävlingscentrum när man kommer från parkering centrum. Nytt för i år är att vi utökar med sittplatser på gräsytan intill.

 

Ranneslattsturen2018FotoAndreasDanielsson4.JPGBild från publikområdet "Ränneslätt"

 

Händer det något annat vid tävlingen eller närområdet denna helg?

- Eksjö är mest känd en av Sveriges äldsta trähusbebyggelse. Passa på att ta en stadsvandring i gamla stan på egen hand eller med guidning

Om du kommer dagen före så kolla in vaktparaden med start klockan 11:30 på Södra Storgatan, Det händer mycket i Eksjö, gå in på visiteksjo.se

Sedan tycker jag att man ska testa delarna av banan som ligger närmast centrum. Sista delarna kan vara bra att känna till. Viktigt att komma ihåg är att banans första del på militära skjutfältet är avspärrat under lördagen. Vill du bara ta det lugnt så passa på att gå runt i vår gamla trästad med anor från medeltiden och sitt ner på någon trevlig uteservering.

Ni har ju hur mycket kul som helst för cyklisterna, men vad är bäst med att arrangera loppet?

- Klart bäst är att få höra så många nöjda cyklister utmed banan. Likaså i målområdet efter loppet. Det är väldigt kul att cyklister, trots att man är helt slutkörd, kommer fram med glad min och berömmer våra funktionärer. Det lever vi mycket på. Att det sedan kommer fler och fler cyklister till oss för varje år gör ju inte saken sämre.

Kolla in filmer på vår hemsida så förstår du vad vi menar. Klicka här: ranneslattsturen.se

”Ränneslättsturen 2017 - The Movie” och ”Upplev Ränneslättsturen”


Har ni något roligt minne från 2018 års tävling som ni bakom tävlingen kommer ihåg tydligt?

- Deltagarrekord är alltid kul. Förra året slog vi återigen ett nytt rekord och hade 1289 anmälda cyklister. Vi hade tuffa uppgörelser vid målupploppet i många klasser och man kunde följa rafflande dueller in till sista målgång.


 Artikel av Oscar Ekstam  2019-06-22