toppbilder_2023.jpg

Inför Engelbrektsturen 2016

17108383-4DxaM.jpg

Sista halvan av långloppscupen Mitsubishi MTB Challenge inleds med den nu klassiska Engelbrektsturen. Ett av de nyaste långloppen i Sverige men redan en veteran i arrangemangssynpunkt. Norbergs CK och dess funktionärer har en lång erfarenhet av att arrangera stora cykeltävlingar och orten har en lång arrangemangsvana i och med skidloppet med nästan samma namn, Engelbrektsloppet som kördes för första gången 1969.

För er som minns fjolåret så kom det ett stort regnoväder över norra Sverige med klass 1 varning, och just det ovädret startade med bara några minuter före starten av Engelbrektsturen. Trots detta oväder så fick tävlingen tillskott med runt 300 efteranmälda cyklister. Och större delen av fältet hade en bra, om än våt och lerig, tur runt det anrika gruvlandskapet. Till årets upplaga så ser vädret lite mer stabilt ut. Dock med regn på lördagen och en risk för regn under förmiddagen under söndagen. Men under båda dagarna så ska temperaturen vara hög och på söndageftermiddagen visar prognosen (just när denna artikel skrevs) upp till 22 grader varmt och växlande molninghet. 

Väta och lera är ändock något som varje mountainbikecyklist kommer att stöta på förr eller senare och vissa älskar att glida runt i leran och plaska i vattenpölarna. Det finns en viss tillfredsställelse att klara av ett lerigt äventyr och det skapar definitivt ett minne för livet.

DSC_0092.JPG


Nu tänkte vi stämma av med tävlingsgeneral Kicki Wallin hur läget ser ut inför årets Engelbrektstur.

Hej Kicki! Den första och självklara frågan, hur är banan just nu?

Banan är för tillfället torr och fin. I år har vi bara gjort några få förbättringar för att ge mer cykelkvalité. Den största förändringen vi gjort kommer efter cirka sex kilometer. Där leder vi in cyklisterna på en skidgata upp till Bergspriset. 
En annan mindre förändring som vi gjort är att den så kallade "Glassbacken" vid cirka 30 kilometer har tagits bort och istället får cyklisterna njuta av en stig bredvid backen. Dessa förändringar har vi gjort för att försöka undvika köbildning och att de flesta ska kunna cykla uppför backarna.

Engelbrektsturen_Hojdprofil.png
Höjdprofilen över Engelbrektsturen.


För de som har kort minne eller de cyklister som inte kört banan tidigare, hur går banan i stora drag?

Cyklisterna startar som vanligt på torget i centrala Norberg och vidare ut på den gamla banvallen. Efter banvallen går banan mot Klackberg. Detta gör att cyklisterna får trampa uppför två backar cirka fem kilometer in i loppet. Bergspriset nås redan efter sju kilometer, vid Gruvbyns backe. Första energidepån ligger i Halvarsbenning som cyklisterna passerar efter 19 kilometer. Efter depån får alla cyklister förhoppningsvis njuta av den fina ”Trôllstigen”. De som kör hela loppet fortsätter sedan mot Hinsebo där banans tredje energidepå finns. Därefter fortsätter cyklisterna på slingrande grusvägar mot Dansarbackarna och Håberget. Efter dessa backar kommer den "Grusade stigen". Banans kanske mest roliga singeltrack, snabb och slingrande utför. Sedan stundar Nordansjö där spurtpris och energidepå finns. Sista milen innehåller en hel del fina singeltracks innan cyklisterna får bege sig mot Norberg och målgången på torget. 

17112129-HR0g8.jpg

Hur ska man förbereda sig som cyklist inför Engelbrektsturens utmaningar?

Ha koll på grejerna och kroppen. Även om Engelbrektsturen är ett tekniskt lätt lopp så innebär det att det kan gå fort så lite kunskap om klungkörning är bra. Och så är det definitivt bra att ha tålamod och försiktighet vid starten då det kan bli trångt. Respekt och hänsyn loppet avgörs inte i starten.


Vad kan anhöriga och publik göra under loppet? 

Banans olika energidepåer, speciellt ute vid Klackberg och Nordansjö, passar utmärkt för åskådare och anhöriga att kunna både kunna hänga med i loppet men också för att kunna ge support till ”sin” åkare. Under loppet levereras dessutom löpande rapporter från olika partier på banan, som man kan hänga med i inne vid torget eller ute vid Klackberg.


Hur påverkar vädret banan? 

Eftersom vi hade ett extremt blött lopp förra året så har vi spångat och grusat ett flertal partier som blev väldigt blöta och svårcyklade på grund av regnet. Så nu är vi än mer förberedda för väta.

Men i stott så dränerar banans terräng ganska bra på grund av det steniga underlaget (Norberg är ju trots allt en gruvbygd). Det finns dock en del “matjord” och gräs på och vid sidan av stigarna. Vilket gör att det kan bli ganska slirigt och halt vid mycket regn. Lika så blir så klart rötterna hala. Men får vi uppehåll under loppet så är banan mycket snabb och det dammar inte så mycket om grusvägarna heller. Det bästa däcket oavsett väder på Engelbrektsturen är ett tåligare däck, typ tubeless-däck, med kraftigare sidoväggar och lite mer gummi.  

17112086-B06vl.jpg

Vad är det "coolaste hindret” längsmed banan som man verkligen inte får/kan missa? 

Vid cirka 50 kilometer in i loppet ligger banans roligaste stig; "Grusade stigen". Snabb och flowig. Inbjuder till hög fart så lite försiktighet är inte fel om man är ovan.


Slutligen. Har ni något roligt minne från 2015års tävling som ni "bakom" tävlingen kommer ihåg tydligt?

Vi städade omklädningsrummen med snöskyffel för att få ut all lera...


Tack Kicki och Norbergs CK för en bra information inför Engelbrektsturen, hoppas ni och alla som ska cykla får en bra vecka inför loppet och så syns vi i Norberg på söndag!

Är du inte anmäld? Ingen fara på taket, det går att efteranmäla sig ända till och med den 20 juli på Engelbrektsturens hemsida. Eller så kan ni efteranmäla er på plats under lördagen mellan klockan 16.00-18.00 och på tävlingsdagen mellan klockan 8.00-10.00.


Bilder avMatti Narkiniemi och Jörgen Pettersson
Artikel av Oscar Ekstam 2016-07-18.