2slider.jpg

Säsongens första vinterbloggare

IMG_0573.JPG

t.v Gustav Hall, Jacob Söderqvist, t.h Ronny Wedin

Vi välkomnar Ronny Wedin från Team Pumpen SK som en av vinterns bloggare på Långloppscupen.

Kort information om Ronny och hans livssituation och målsättningar:

" Jag satsar på långlopp sedan 6 år tillbaka med Vasaloppet som huvudmål. Åker flera tävlingar nationellt med stort fokus på Skistart SKI Challenge men kommer även att åka några internationella tävlingar inom Visma skiclassics, bland annat Toblach-Cortina och Birkebeinerrennet.

Tränar totalt 600-680 timmar per träningsår sedan år 2010. 

Utöver min satsning på långlopp så bor jag i Avesta tillsammans med min sambo Jennifer.

Har utbildat mig till beteendevetare och har en fil.kandidatexamen inom sociologi. I mitt civila yrke arbetar jag heltid som mentor/studiepedagog på Risbroskolan som är en högstadieskola i Fagersta. Arbetar även sedan tidigare som Tech rep för Amer Sports då jag representerar Salomon och Atomic under skidträffar. 

Meriter senaste åren:  

Säsongen 2018-2019:
-Craft skimarathon 2018 42 km placering 21
-Bessemerloppet 2018 52 km placering 14 
-Vasaloppet 2019 90 km placering 167

Säsongen 2017-2018:
- Bergebo skimaraton 2018 42 km placering 3
- Norrbärke Skimaraton 2018 42 km placering 2
- Moraloppet 2018 44km K placering 18
- Birkebeinerrennet 2018 54 km placering 196 men elite, totalplacering 344.

Säsongen 2016-2017:
- Vasaloppet 2016 90 km placering 146
-Årefjällsloppet 2017 55 km K placering 75
- Engelbrektsloppet 2017 60 km K placering 6
- Norrbärke Skimarathon 2017 42 km K placering 2
- Moraloppet 2017 44 km K placering 12


Nedan finns några förslag på kommande träningsveckor:  

Veckoplan v.40:

Måndag- Rullskidor A1 distans stakning med 4:or som rullmotstånd. Totalt 2 h

Tisdag- Distans rullskidor 10 km + maxstyrka på Dickfors gym. Passet avslutas med 15 km distans stakning. Totalt 2 h 

Onsdag- Rullskidor intervaller stakning på 3:or med Team Pumpen.  5x5 min + 4x4 min + 10 stycken impulser 15”/15. Avsluta passet med 5 km lugn distans. Totalt 2 h. 

Torsdag- Vilodag 

Fredag- löpning A1 distans + stabilitetsstyrka. Totalt 2 h. 

Lördag-  Vasapass med 3-4:or inklusive intervaller. 3x10 minuter + 3x3 minuter + 10 stycken 15 ”/15”. Totalt 4 h. 

Söndag- Förmiddag- Rullskidstävling Gålörullen 44 km med 2:or. Eftermiddag- Löpning 1 h A1 distans (återhämtningspass).  Totalt 3 h. 

Totalt 15 timmar under v.40. 


Veckoplan v.41:

Måndag- Vilodag

Tisdag-  Rullskidor backintervaller i Olshyttan. 10x1.9 km varav 8 stycken intervalldrag. 120 hm/intervall. Avsluta passet med kort distans. Totalt 2.5 h.

Onsdag- Intervaller stakning på 3:or med Team Pumpen.  6x6 min + 3x3 min + 12 stycken impulser 15”/15. Avsluta passet med 5 km lugn distans. Totalt 2 h. 

Torsdag- Distans A1 rullskidor 10 km + maxstyrka på Dickfors gym. Passet avslutas med 15 km distans A1 stakning. Totalt 2 h 

Fredag- löpning A1 distans + stabilitetsstyrka. Totalt 2 h. 

Lördag-  Träningstävling ”Vasarullen 90 km” (3x30 km). Första 60 km är lugn distans A1 och körs med 4:or. Sista 30 km är tävling med 2:or och masstart. Totalt 4.5 h. 

Söndag- Förmiddag -  Löpning A1 distans. Totalt 2 h. Eftermiddag Rullskidor stakning med 3-4:or. Totalt 2 h. 

Totalt 17  timmar under v.41.