Nyheter - Vi tar pulsen på Kia Cycling Team - ctl00_cph1_head_topImage

Vi tar pulsen på Kia Cycling Team

Happyride_Lida22.jpeg

Juni blev en månad utan Långloppscupen detta år, men det betyder ju inte att vi helt slutat cykla eller tänka cykel. Det cyklas i massor just nu och vi taggar upp till juli månad då det blir Långloppskalas delux!

Nu när vi cyklar runt i landet så träffar vi på en hel del trevliga och intressanta cykelpersonligheter. Några som vi träffar på lite här och var är KIA Cycling Team. Laget som startade genom en personalsatsning vid cykelbutiken Cykloteket och nu har blivit något som nästan är en institution i Svensk mountainbike.

Vi passade på att fråga en av nyckelpersonerna som var med i början och som nu åter igen är med i satsningen, Michele Lanza.

Vad betyder Långloppcupen för den svenska mountainbikescenen?

- Långloppscupen är helt klart den viktigaste delen i vår satsning och den som gjorde att vi som team kunde attrahera sponsorer i början av vår satsning. Det är vid Långloppscupen och dess deltävlingar du som cyklist eller team får absolut bäst exponering och det är där publiken finns.

Men det är inte bara det som gör Långloppscupen så viktig, det är också en nyckel till att möta upp våra kunder i cykelbutikerna. Enligt mig måste man finnas där folket finns och det är vid långloppen.

Kia_Cycling_Team_lagbild.jpg

Intressant! Men hur har Långloppscupen format MTB under de två decennium som den varat?

- För oss var det ganska tydligt. Intresset i butik exploderade när cupen startade. Vanliga människor skulle köra långlopp på MTB. Det blev mer legitimt att cykla för den vanliga människan att motionera på MTB. Ganska snabbt blev det ett naturligt sätt att motionera lika som längdskidor, mountainbike blev folkligt med Långloppscupen. Vilket gjort mycket för den breda massan, motionärer som gör en utmaning och sprider ordet vidare.

Vad tror ni LL-cupen kan göra för framtiden i MTB i Sverige?

- Om vi ska prata lite om utmaningar så är tricket att få budskapet att spridas ut till att få fler att satsa på idrotten cykel och bredda tävlandet och intresset, vilket kommer öka publiken på alla typer av tävlingar.

Det första vi behöver göra nu efter pandemin är att bygga från grunden med bra ledare. Och det gäller både föreningar och team. Det gäller att få tillbaka ledarna som kan ta hand om både nya motionärer och barn. Vi har en perfekt möjlighet nu att bygga rätt från grunden med kunniga personer som direkt kan möta de nya intresserade. För vi måste komma ihåg att det har sålts rekordmånga cyklar under pandemin och många av dem var just mountainbikes. Och här kommer även Långloppscupen in som aktör genom att skapa ett större intresse bland den breda massan i Sverige, likt Cykelvasan gjort. Att bygga vidare på det fina kringarrangemanget och publikservice som vi har och tänka ännu mer professionellt.

Och vi är nog i en vändpunkt där även klubbarna behöver tänka mer professionellt med sina arrangemang och varumärke. Arbetet som görs ute i landet är helt fantastiskt! Så tolka mig inte fel här, men i stället för att fokusera på en perfekt bana finns det mer värde i att öka antalet besökare vid tävlingarna. Lockar man ett tillräckligt stort antal av människor vid tävlingarna är värdet högre från sponsorer och utställare som vill investera vid tävlingen än anmälningsavgiften. Speciellt om vi lockar och ökar publiken. Och där tror jag vi har mycket att hämta och göra. Fokusera på mängd människor för att få större intresse från företag ”utanför cykelvärlden”.

Men allra viktigast just nu är att vi åter igen engagerar oss och lockar tillbaka våra nyckelspelare. Vi i KIA Cycling Team är noggranna med det, de som cyklat för oss förväntas hjälpa till efter sina karriärer och se till att även framtidens cyklister får samma stöd som de fick.

 

Tack för ett gott snack om cykel! Och vi syns där ute i skogen

 

Artikel av Oscar Ekstam
Bilder: https://happyride.se/ och www.KIAcyclingTeam

2022-06-20