Inför Bockstensturen 2018

Hösten är i antågande och lika så finalen av Mitsubishi MTB Challenge, endast två tävlingar återstår i långloppscupen och den näst sista kommer till helgen. Det är då den anrika Bockstensturen ska avgöras i Varberg. Ett lopp som har varit med sedan början och som nu är cupens längsta och mesta utmaning. Det är också nu det ska visa sig vilka av cyklisterna som har skött sin träningsplanering bäst och kan behålla eller kanske till och med höja sin intensitet.

Bockstensturen är inte bara unikt i Långloppscupen på grund av sin långa bana, det är också unikt när det kommer till underlag och natur. Större delen av banan går nämligen i dunkla bokskogar där knappt solen tränger igenom. Ett resultat av detta är att det knappt är någon undervegetation alls och man susar fram på hårt packat jordunderlag. En upplevelse som gör att många återkommer år efter år till arrangemanget.

 

Men hur är årets bana då? Blir det någon lerfest?

- Ja vi kan nog utlova att man ler någon gång under tävlingens gång i alla fall. Banan har verkligen satt sig i sitt utförande och vi kan åter igen erbjuda en bana som är precis som fjolårets. Ja sånär på några små justeringar på grund av väder och vind då så klart. Apropå väder så ser prognosen just nu ut som att det inte kommer några större mängder regn innan eller under loppet. Det kan regna lite smått under hela torsdagen men det ser ut att bli uppehåll under både fredag och lördag.

                                

Varför är vädret så intressant då?

- Bockstensturens bana består till större delen av matjord och det gör att längre regn förvandlar banan till en lerfest just. Men får banan inga större regnfall innan och får vila upp sig en dag innan så blir den istället hårt och fin. Det är bra grepp i underlaget också men man bör nog ändå välja ett mer mönstrat framdäck för att säkra kurvgreppet och så kan man gå på ett lite mindre mönstrat däck bak för att få det att rulla lättare.

Ta oss igenom en hel Bockstenstur nu så vi vet vad som väntar!

- Okej! Bockstensturen börjar med en rejäl fest inne i centrala Varberg just vid fästningen. Därifrån rullar cyklisterna genom hela centrala Varberg bakom cupens Mitsubishi Outlander, helt utan avgaser då den självklart går på el. Tävlingen släpps sedan lös i utkanten av staden. Och vi ber som vanligt samtliga deltagare att ta det lugnt och försiktigt genom masterstarten utan att göra några hastiga sidoförflyttningar. Markera gärna med signaler när ni svänger eller om hinder uppstår längs banan och ”skicka vidare” signalerna så att alla i ledet får informationen.

Banan har sedan en transport på mindre asfaltsvägar och traktorvägar ut till Åkulla-skogarna, och det är där äventyret börjar på riktigt. Och det börjar rejält med en lång klättring som verkligen skiljer agnarna från vetet. Sedan följer de fina bokskogsstigarna varandra en efter en i ett härligt pärlband. Och backarna upphör inte för detta för när tävlingen är slut efter 100 kilometer så kommer man ha samlat in i runda slängar 1400 höjdmeter totalt.

Sista fighten in mot mål går dock på lite plattare och snabbare terräng. Där grusvägarna istället avlöser varandra tillsammans med härligt snabbåkta stigar för att få upp variationen.

När sedan fästningen skymtas igen är det dags att förbereda sig för spurt rakt in i societetsparken där mållinjen väntar.


Vad kan åskådare och anhöriga göra under loppet?

- Innan, under och efter loppet finns det många fina aktiviteter att ägna sig åt i sommarstaden Varberg. Och
passa på att besöka just bockstensmannens museum som finns på unika Fästningen precis intill tävlingsområdet.

Vill man ändå ge sig ut på banan så är de bästa publikplatser utefter banan vid depåerna. Bästa plats är vid depån i Åkulla då åkarna passerar depån två gånger. Efter det kan man ta sig in mot centrum och besöka Varbergs MTBs nya klubbhus där sista depån ligger, vilket också sammanfaller med en del singeltrack för deltagarna som man kan följa på nära håll.

 

Finns det någon del av banan där man måste vara bra på något speciellt, har ni något bra "tips från coachen”?

Bästa tipset är nog faktiskt det vi varit inne på tidigare. Visa varandra hänsyn och tydligt kommunicera med och mellan varandra. Visa andra deltagare både i den egna tävlings eller motionsklassen respekt. Framförallt om det är en cyklist i annan klass som passeras eller behöver passera. Ge cyklisten utrymme eller påkalla uppmärksamhet när ni kör om. Det är ändå en hel del cyklister som samtidigt ska samsas om en liten stig eller väg i skogen. 


Tack Varbergs MTB för en härlig uppdatering av läget. Vill du veta mer? Surfa in på Bockstensturen.nu  och så syns vi i Varberg till helgen!


Artikel och bilder av Oscar Ekstam (länk till instagram) 2018-08-28